субота, 27 листопада 2010 р.

Книги і діти. Як і які книги читати дітям? (частина 2)

Від 0 до 5-6 місяців

Знайомство з книгою можливо вже в найніжнішому віці (від 0 до 5-6 місяців), і починати його краще з дитячих віршів і пісеньок: немовлята дуже добре відчувають віршований і музичний ритм. Ще не розуміючи змісту слів, вони вже здатні адекватно реагувати на їх ритм та інтонацію маминого голосу: якщо мамині слова звучать грайливо і весело, крихітка усміхається; якщо мама каже серйозним голосом, він теж стає серйозним. Так у малюка формуються життєво важливі емоції.


Від 6 місяців до 1 року 

З 5-6 місяців дитина починає активно користуватися руками - їй подобається чіпати різні предмети, трясти їх, куштувати на смак. Настає час знайомства малюка з книжками-іграшками, що допомагають розвивати в нього тактильну пам'ять і дрібну моторику, що у свою чергу стимулює розвиток мови. Дитина може обмацувати таку книжку, вивчаючи за допомогою пальчиків матеріал, з якого вона зроблена, пробувати її на смак і розглядати картинки. Так у малюка з'являється перший досвід спілкування з книгою.

Ілюстрації мають бути великими

Ілюстрації в таких книжках повинні бути великі, яскраві, краще з різною текстурою і по можливості зі звуками. Наприклад, корова при дотику до неї починає мукати, а собачка - гавкати. І мама повинна допомогти малюкові навчитися правильно з ними "спілкуватися": візьміть малюка на руки, разом перегортайте книгу, розглядайте її, разом натискайте на звучні пристосування і радійте.
Діти до року здатні концентрувати увагу на книжці всього лише протягом декількох секунд, тому для дитини цього віку можна купити кілька яскравих книг. Вони повинні знаходитися в зоні досяжності малюка, тоді він з задоволенням буде тягнутися від однієї до іншої. Якщо ви помітите, що інтерес дитини до книг зменшився, приберіть їх і запропонуйте нові. Через якийсь час крихітка з задоволенням буде знову розглядати "старі" книги.
Книжки-іграшки можуть бути з текстом і без нього. Текст, у свою чергу, повинен бути невеликим і ритмічним - наприклад, у вигляді невеликих співучих чотиривіршів. Читати їх треба співуче і з добре вираженою інтонацією. Зараз на книжковому ринку багато таких книжок. Вибираючи їх, крім усього іншого, потрібно звертати увагу, чи дотримуються пред'явлені до таких видань гігієнічні вимоги. У першу чергу подивіться на матеріал, з якого вони виготовлені, - він повинен бути безпечним для дитини, міцним і, бажано, таким, щоб його можна було помити.

Від 1 до 2 років

У віці від 1-го до 2-х років в лексиконі дитини з'являються все нові і нові слова. Малюкові доводиться їх систематизувати, зіставляючи з конкретними об'єктами і запам'ятовуючи по-своєму. Щоб у свідомості дитини утворився міцний зв'язок між предметом і його "ім'ям", потрібно багаторазове повторення цього ланцюжка: "предмет - його назва". І тут знову на допомогу приходить розумна, добра книжка.
У цьому віці багато дітей особливо люблять книжки про тварин. Вивчаючи їх, дитина може закохатися, наприклад, у кішку і якийсь час зовсім не буде помічати зображених у книжці інших тварин. Вона буде знову і знову з радістю перегортати сторінки своїх книг, вишукуючи в них саме кішок. Таку "любов" можна використовувати для розширення кругозору дитини - наприклад, розповісти, де живе кішечка, чим вона харчується, які в неї звички. Так у дитини формується перший усвідомлений інтерес до книги як до джерела позитивних емоцій і нових знань.
Однорічній дитині вже пора освоювати і коротенькі простенькі казки з нескінченними повторами - "Колобок" ("Я від бабусі пішов ..."), "Ріпка" ("Тягнемо - потягнемо") та інші. Повтори допомагають дитині краще уявити картину того, що відбувається і засвоїти значення почутого. 
У віці до 2-х років продовжують відігравати велику роль ілюстрації - зорові образи і слова поступово стають для малюка одним цілим, а це вже основа розвитку наочно-образного мислення. Малюнки з перших книжок допомагають формувати у дитини точне уявлення про світ, в який він прийшов. Ось чому книжки для цього віку повинні бути добре ілюстровані. А дорослим необхідно допомогти дитині з'єднати картинку і текст воєдино.

Книги мають містити менше тексту та більше ілюстрацій

При покупці самої книги або збірника казок та віршів зверніть увагу на їх художнє оформлення. Книги для малят повинні містити мінімум тексту і максимум ілюстрацій. Найголовніша вимога до малюнків у книжках для маленьких дітей - щоб картинка була великою, барвистою, мальовничою, а головне - зрозумілою малюкові. Якщо малюк не зрозуміє, що зображено на ілюстраціях, він втратить інтерес до цієї книги. Наприклад, коли мама чи тато прочитають текст, вони розглядають ілюстрації до тексту і задають дитині приблизно такі питання: "Хто тут намальований? Ти пам'ятаєш, ми про нього зараз читали?".
Можна купити ляльковий театр, тоді можна буде читати текст і одночасно показувати персонажі казки. З цією ж метою слід в першу бібліотечку малюка додати книжки з об'ємними картинками. Поки вушка малюка слухають казку, його рухливі пальчики відкривають і закривають двері хатинки, котять по доріжці колобка, гладять пухнасту спинку лисички. Потрібно тільки стежити за тим, щоб дії малюка відповідали моменту тексту, який читається, - тоді малюк краще засвоїть зміст і не втратить інтерес до самого процесу читання.
Слідкуйте також за виразом його очей і мімікою. Емоції дитини розкажуть вам про те, що його здивувало, порадувало, злякало. Уважна мама після таких занять зможе зробити деякі висновки про характер підростаючої людинки (наскільки вона чутлива, боязка, сприйнятлива).
Коли ви сідаєте c дитиною читати книжку, не забудьте спочатку створити відповідну цьому заняттю атмосферу - ніщо не повинно відволікати увагу малюка від читання. Для посилення емоційного сприйняття тексту іноді можна поставити неголосну класичну музику - підберіть її заздалегідь, щоб вона підійшла за інтонацією до твору, який буде читатися. Дитина у віці від року до двох років може розглядати книгу 10-20 хвилин, але не змушуйте її це робити силоміць, інакше викличете відразу до книжок.

Від 2-х до 3-х років

Дворічна дитина продовжує освоювати світ за допомогою наслідування, тому читання в цьому віці має супроводжуватися відображенням дії, що відбувається на сторінках книги. Наприклад, мама широко розкриває долоні і ворушить пальцями, показуючи, як прилітає метелик, потім надуває щоки і розставляє руки - незграбний Топтигін шкутильгає в лісі. Таким чином у свідомості малюка вибудовується тривимірна картинка: він чує, що читає йому мама про Ведмедя Косолапого, бачить його зображення на малюнку до того ж за допомогою маминих рухів дізнається, що таке незграбність. Після малюк сам спробує зобразити косолапого Ведмедя - у цьому віці йому дуже подобається повторюватися: пострибати, як зайчик, махнути хвостиком, як мишка, і розбити яєчко, а потім поплакати над ним, як дід з бабою ...
До трьох років малюк вже непогано говорить і перетворюється на справжнього «чомучку» - питання сиплються з нього в тому числі і під час читання. Читаючи книжку, пояснюйте дитині всі незрозумілі слова і вирази, тільки не перестарайтеся. Є веселий приклад: мама, пояснювала, дитині, що таке "цокотуха", дуже захопилась, що дитина заснула, не дочекавшись улюбленої казки.
Читайте текст кілька разів - діти люблять це. Коли питань буде менше, з'являється можливість попрацювати над змістом прочитаного. Книжки-розмальовки та книжки, в яких зображення предметів вставляються прямо в текст, підвищують у дитини мотивацію до читання: йдучи від картинки до слова, малюк буде робити спроби "читати" самостійно.


У цьому ж віці доречно пояснити дитині, як влаштована книга, - для чого потрібні обкладинка, палітурка, титульний аркуш. Можна розповісти, що у книги, як і в людини, є свій паспорт - титульний лист, свій фасон одягу - формат, "говірлива обкладинка", яка розповідає нам про автора цієї книги, про заголовок. Запропонуйте дитині описати словами, про що розповідає малюнок на обкладинці, і по ньому припустити, про що ця книга.
Діти цього віку люблять по кілька разів перечитувати улюблені казки. Кожного разу перед тим як малюк почне читати, пропонуйте іншу казку, навіть якщо впевнені у його відмові. У цьому віці дитини охоплює криза протиріч, тому своєї мети можна досягти методом від протилежного: не хочеш - не треба, тоді я почитаю ляльці або ведмедику. Через секунду дитина скаже: "І мені теж почитай!".
Діти у віці до трьох, а то й до чотирьох років слухають в основному мелодику тексту, вірша, вони погано відтворюють сюжетну лінію. А реагувати на текст навчаються, дивлячись на вас. Тому проявляйте свої емоції правильно і не бійтеся читати дитині "Тараканище" К. Чуковського: це вам, з висоти свого життєвого досвіду, страшно. А для дитини це вірш - не більше ніж весела вистава з бадьорим ритмічним малюнком. Діти в цьому віці не добудовують логічний ланцюжок і не замислюються, наприклад, про те, що ж буде з вовками, якщо вони один одного з'їдять.

Від 3-х до 6 років 

У період з 3-х до 6-ти років дитина швидко дорослішає, а разом з ним дорослішають і її книжки. Щоб малюк не заблукав у літературних подіях і образах, пропонуйте йому переказувати прочитане - послідовно, з самого початку. Це розвине його пам'ять і логіку та мислення. Дитяча книга - це гармонія тексту і графіки, тексту та інформації, що поза текстом. Не слід забувати про ілюстрації. На цьому етапі вона буде служити практичним керівництвом у спілкуванні з книгою.

Малюнок має бути розрахований на тривале розглядання

Малюнок повинен бути розрахований на тривале розглядання, до нього дитина повертається не один раз. Паралельне з читанням розглядання ілюстрацій допомагає глибше сприймати прочитане. У цьому віці дитина вже може сприймати художній твір тільки на слух. Для його кращого сприйняття дитині слід читати. А для того, щоб діти накопичували не тільки відомості про героїв і події, але й вчилися пов'язувати зміст книги з її оформленням і навпаки, неодмінно слід відразу ж після читання розглядати з дітьми кожну прочитану книгу за всіма правилами:
  1. Спочатку мама "очі в очі" читає дитині текст і не показує картинок; 
  2. Далі разом розглядаємо обкладинку, потім повільно перегортаємо сторінки; 
  3. Обдумуємо, що зображено на обкладинці, розмежовуємо ілюстрації та написи; 
  4. Демонструємо порядок читання написів зверху вниз, виділяємо серед написів на обкладинці прізвище автора і заголовок книги; 
  5. Співвідносимо прізвище автора з особистим читацьким досвідом дитини, а заголовок книги - з малюнком на обкладинці; 
  6. Читати слід виразно, правильно розставляючи акценти-наголоси. Якщо відразу робити це вам важко, попередньо потренуйтеся.
Приблизно в 5 років деякі діти починають читати самостійно, але прискорювати це не варто - в результаті наукових досліджень доведено, що до 6-річного віку в дитини в основному розвивається права півкуля, яка відповідає за естетичний розвиток, і тільки потім підключається ліва (математична ), що відповідає, у тому числі і за читання.

Батькам, які хочуть, щоб читання залишилося одним з улюблених занять дитини на все життя, слід взяти до уваги такі важливі моменти:

  1. Слід враховувати психофізичні особливості, притаманні дітям кожної вікової групи. 
  2. Прагніть завжди читати малюку виразно. Не впадайте у відчай, якщо у вас не дуже хороша дикція, не поставлений голос та інше. Ваші старання все одно не залишаться неоціненими - адже для дитини в усіх це виходить, але головне, для дитини, що читає разом з нею мама або близька для нього людина, - дитина чудово зрозуміє ті емоції, якими ви хотіли з ним поділитися. Читайте так як у вас виходить, в даному випадку це не головне. 
  3. Прищепіть дитині дбайливе ставлення до книги. Добре, якщо в сім'ї спочатку з повагою ставляться до книг. Принаймні книги повинні зберігатися в певному місці. Дитину слід з самого раннього віку вчити, що книгу не можна рвати, її треба читати або розглядати акуратно, - вона "жива", вона розповідає нам багато захоплюючих історій. Можна створити вдома традицію: кожну нову книгу "запрошуйте" до хати як найжаданішого гостя, «усаджуйте» на почесне місце на книжковій полиці серед інших книг-друзів. Подивіться ілюстрації до нової книги, припустіть, про кого або про що в ній піде розповідь. Читати ж нову книгу слід тільки тоді, коли дитина емоційно готова до читання. 
  4. Не читайте разом з дитиною на поспіх, перетворіть читання на певний ритуал. Дитина може зайняти зручну для нього позу - найчастіше малеча забирається до мами на коліна. Посадіть її так, щоб бачити реакцію своєї дитини. Перший раз читайте "очі в очі", не відволікаючись на ілюстрації. Поясніть дитині, що книга не любить, коли її переривають. Потім розгляньте картинки і запитайте у дитини про них, спробуйте з'ясувати, чи зрозуміла вона, про що йде мова, або може щось незрозуміло. Обов'язково поясніть те, що дитина не зрозуміла, і прочитайте текст ще раз. 
  5. Щоб не відбити у дитини бажання читати, ніколи не примушуйте її до читання, І не дивіться на годинник - керуйтеся тільки тим, чи зацікавлений малюк ? Ніколи не соромте дитину(особливо у присутності сторонніх) за те, що вона вже цілий тиждень не брала до рук книжку, - це може завдати їй психічної травми. Безпрограшним варіантом, як і в багатьох інших ситуаціях, залишається виховання любов'ю: гортаючи улюблені книжки в обіймах з дитиною, читаючи, розподіливши ролі разом з татом, можна домогтися набагато більшого ефекту, ніж надмірною строгістю та покараннями.
Використані матеріали: журнал Мама и малыш та ілюстрації видавництва "А-ба-ба-га-ла-ма-га"


Читайте також інші матеріали з розділу "Поради для батьків": 

2 коментарі: